Nie wykorzystuj numeru 112 do zgłaszania spraw, które nie są związane z przypadkami nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia!
Podczas telefonicznego kontaktu z służbami ratunkowymi, współpracuj z operatorem i przekazuj mu wyłącznie istotne informacje. Dobrze jest rozpocząć rozmowę od wskazania miejsca zdarzenia. Gdybyśmy nagle stracili zasięg w telefonie, wyczerpie się bateria lub z innych przyczyn, połączenie zostanie zerwane – miejsce zdarzenia będzie znane operatorowi. Nie wykorzystuj numeru 112 do zgłaszania spraw, które nie są związane z przypadkami nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Każdą inną sprawę możesz zgłosić w najbliższej komendzie Policji lub w kontakcie z dzielnicowym.
Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?
-
Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym dla Ciebie miejscu).
-
Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
-
Powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, tak aby nie dublowali Twojego zgłoszenia.
-
Po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych. Średni czas oczekiwania to ok. 10 sekund.
-
Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.
-
Krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia.
-
Odpowiadaj na pytania operatora - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:
-
Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator.
-
Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności.
-
Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia - w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do Ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia.
-
Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji.
-
W przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Na numer alarmowy 112 dzwoń TYKLO w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:
-
wypadki drogowe,
-
silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
-
omdlenia i utrata świadomości,
-
pożary,
-
przypadki porażenia prądem,
-
kradzieże, włamania,
-
rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
-
rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
-
inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! Nie dzwoń na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych.
Nie blokuj numeru alarmowego w przypadkach, gdy sytuacja nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia, a także w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:
-
zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
-
uzyskać poradę prawną lub medyczną,
-
zdobyć PIN lub PUK do telefonu,
-
poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,
-
ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,
-
wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,
-
przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,
-
sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,
-
wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,
-
uzyskać połączenie międzynarodowe.
Źródło: KMP Wrocław
________________________________
Oficer Prasowy KPP w Jaworze
asp.szt. Ewa Kluczyńska
tel. 603 039 942