Oszuści wciąż próbują pozbawić seniorów oszczędności
Uwaga Seniorzy! Fałszywi wnuczkowie i fałszywi policjanci nadal telefonują do osób starszych. Mimo prowadzonych działań, kampanii informacyjnych oraz wielu apeli policjantów, nadal wykazujemy zbyt duże zaufanie do osób, które są dla nas tylko głosem w słuchawce telefonu. Oszuści kradnący metodą „na policjanta” praktycznie codziennie dzwonią do starszych osób, próbując wyłudzić ich wieloletnie oszczędności. Najlepsza rada gdy ktoś usiłuje telefonicznie uzyskać od nas przekazanie gotówki – rozłączyć się i zadzwonić na Policję.
Obecna sytuacja epidemiczna wiąże się z tym, że większość czasu spędzamy w domach. Oszuści mają zatem większe szanse zastać seniorów pod telefonem. Warto aby w tym trudnym okresie, zamiast oszusta, zadzwonił ktoś bliski z rodziny i przestrzegł przed pochopnym przekazywaniem gotówki komukolwiek. Bezpieczeństwo jest warte więcej, niż krótka rozmowa.
Schemat oszustwa „na policjanta” za każdym razem jest bardzo podobny. Do seniora dzwoni osoba, podająca się za funkcjonariusza Policji, Centralnego Biura Śledczego, czy też Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Twierdzi, że rozpracowuje szajkę oszustów pracujących w bankach lub grupę hakerów włamujących się na konta. Oszczędności są oczywiście zagrożone, trzeba je natychmiast wypłacić i zabezpieczyć. Rzekomy funkcjonariusz podczas rozmowy stara się być jak najbardziej wiarygodny. Często podaje fikcyjny numer legitymacji służbowej lub numer gabinetu w komendzie, w której podobno na co dzień służy. Oszuści, aby upewnić swojego rozmówcę, że faktycznie rozmawiają z funkcjonariuszem, każą wybrać na telefonie numer 997 lub 112 pod którym można potwierdzić dane rzekomego policjanta.
Jeśli jednak ofiara wybierze podczas rozmowy jeden z numerów alarmowych, wtedy wcale nie połączy się z Policją, tylko nadal będzie kontynuować rozmowę z oszustem, który w tym czasie przekazuje słuchawkę drugiemu przestępcy, podszywającemu się pod dyżurnego Policji. Pamiętajmy, aby połączyć się z prawdziwymi funkcjonariuszami należy PRZERWAĆ poprzednie połączenie i wykonać nowe. Często jednak ofiary są mocno zdenerwowane zaistniałą sytuacją i nie zwracają uwagi na to kiedy i w jaki sposób wybierają numer alarmowy. Oszustom właśnie na tym zależy. Przy połączeniu z numerem 112, powinniśmy w słuchawce usłyszeć komunikat „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”.
Niemal każdy z nas ma w swoim otoczeniu starszą osobę. Porozmawiajmy z nimi o metodach działania oszustów. Może to być dziadek lub babcia w rodzinie, albo starszy sąsiad, mieszkający w naszej okolicy. Szczególną rolę w życiu seniorów odgrywają także ich opiekunowie. Kilka słów przestrogi przed oszustami może pomóc ochronić ich przed utratą oszczędności życia. Policjanci starają się dotrzeć do seniorów na spotkaniach, debatach, w klubach, lub po prostu odwiedzając ich w domu. Dzielnicowi z jaworskiej komendy oraz komisariatu w Bolkowie nieustannie ostrzegają i służą radą wszystkim mieszkańcom w swoich rejonach służbowych. Im więcej jednak osób będzie rozmawiało z seniorami o ich bezpieczeństwie, tym działania te będą efektywniejsze. Wszyscy mamy przecież bliskich, na których nam zależy.
_________________________________
W/z Oficer Prasowy KPP w Jaworze
asp.szt. Ewa Kluczyńska
Opis filmu: Film obrazujący oszustwo na seniorce
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 44.92 MB)