Bieżące informacje

Nie wykorzystuj numeru 112 do zgłaszania spraw, które nie są związane z przypadkami nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia!

Data publikacji 19.10.2020

Podczas telefonu do służb ratunkowych, współpracuj z operatorem i przekazuj mu wyłącznie istotne informacje. Dobrze jest rozpocząć rozmowę od wskazania miejsca zdarzenia. Gdybyśmy nagle stracili zasięg w telefonie, wyczerpie się bateria lub z innych przyczyn, połączenie zostanie zerwane – miejsce zdarzenia będzie znane operatorowi. Nie wykorzystuj numeru 112 do zgłaszania spraw, które nie są związane z przypadkami nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Każdą inną sprawę możesz zgłosić na najbliższym komisariacie lub w kontakcie z dzielnicowym.

Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?

  • Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym dla Ciebie miejscu).

  • Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia.

  • Powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, tak aby nie dublowali Twojego zgłoszenia.

  • Po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych. Średni czas oczekiwania to ok. 10 sekund.

  • Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.

  • Krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia.

  • Odpowiadaj na pytania operatora - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:

  • Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator.

  • Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności.

  • Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia - w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do Ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia.

  • Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji.

  • W przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Na numer alarmowy 112 dzwoń TYKLO w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:

  • wypadki drogowe,

  • silne krwawienia i uszkodzenia ciała,

  • omdlenia i utrata świadomości,

  • pożary,

  • przypadki porażenia prądem,

  • kradzieże, włamania,

  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy,

  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,

  • inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych. Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! Nie dzwoń na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych.

Nie blokuj numeru alarmowego w przypadkach, gdy sytuacja nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia, a także w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:

  • zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,

  • uzyskać poradę prawną lub medyczną,

  • zdobyć PIN lub PUK do telefonu,

  • poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,

  • ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,

  • wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,

  • przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,

  • sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,

  • wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,

  • uzyskać połączenie międzynarodowe.

Źródło: KMP Wrocław

________________________________
W/z Oficer Prasowy KPP w Jaworze

asp.szt. Ewa Kluczyńska

tel. 603 039 942

 

 

 

Powrót na górę strony