Bieżące informacje

Kolejna osoba oszukana metodą "na BLIK". Jaworscy policjanci ostrzegają!

Data publikacji 26.03.2025

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK. W ubiegłym tygodniu kolejna osoba powiadomiła jaworskich śledczych o kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszust podszył się pod pracownika banku. Za pomocą wyłudzonych kodów do płatności mobilnej okradł konto 46-letniej jaworzanki powodując straty w kwocie ponad 7 tysiące złotych.

W ubiegły piątek (21 marca br.) policjanci z jaworskiej jednostki po raz kolejny zostali powiadomieni o oszustwie metodą „na BLIKA”. 46-letnia mieszkanka naszego miasta zawiadomiła o wyłudzeniu kilku kodów BLIK, dzięki którym oszust ogołocił jej konto na ponad 7 tysięcy złotych. Sprawca podał się za pracownika banku i poinformował pokrzywdzoną, że ktoś włamał się na jej konto i próbuje zaciągnąć kredyt. Oszust w celu ochrony oszczędności 46-latki poprosił o kody BLIK. Pokrzywdzona uwierzyła w legendę rozmówcy i podała fałszywemu pracownikowi banku kilka kodów i w ten sposób straciła swoje oszczędności.  

Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie podać lub przesłać go do osoby która się z nią kontaktuje. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny. Dlatego wciąż ostrzegamy o tego typu przestępstwach i prosimy aby te ostrzeżenia były przekazywane dalej. Oszuści może już dziś zadzwonią również do Was lub kogoś z rodziny.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
•    stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
•    potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
•    sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
•    chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Co radzi Policja? Przede wszystkim należy zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości o pożyczenie pieniędzy.

________________________________
Oficer Prasowy KPP w Jaworze
podkom. Ewa Kluczyńska

 

 

Powrót na górę strony