Kolejne oszustwo metodą na BLIK – policjanci ostrzegają
Policjanci apelują! Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Zdarzają się również oszuści podający się za pracowników banku- pamiętajmy, pracownik banku nigdy nie prosi o podanie kodu BLIK, haseł dostępu, kodów PIN/SMS ani innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
Niemal każdego dnia policjanci w całym kraju przyjmują zgłoszenia dotyczące oszustw metodą ”na blika”. Wczoraj kolejny mieszkaniec powiatu jaworskiego stracił w ten sposób 9900 zł. 46-latek przekazał oszustowi kody Blik, który podawał się za pracownika banku i wyłudził od pokrzywdzonego pieniądze. Sprawą zajmują się teraz jaworscy śledczy.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Co radzi policja? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu.
________________________________
w/z Oficer Prasowy KPP w Jaworze
mł. asp. Paulina Domaradzka