Poznaj techniki manipulacyjne, jakimi posługują się oszuści w Sieci
Pomimo wielu działań informacyjnych i zapobiegawczych, stosowanych przez policjantów na różnych płaszczyznach, liczba oszustw finansowych w całym kraju wciąż jest bardzo wysoka. Zobacz zatem, jakie techniki manipulacyjne stosują oszuści, aby wyłudzić środki finansowe czy dane osobowe, szczególnie dotyczących logowania, haseł czy jednorazowych kodów dostępu.
Warto przypomnieć, że w metodzie na wnuczka przestępcy kontaktują się telefonicznie i podają za osobę bliską (wnuczka, siostrzeńca, innego krewnego), funkcjonariusza Policji lub innego urzędnika państwowego itp. Następnie proszą o przekazanie określonej kwoty pieniężnej pod pozorem trudnej sytuacji, w jakiej znaleźli się oni sami lub ich bliscy. Informują, że udostępnione środki finansowe odbierze kolega bądź inna wskazana osoba. Ofiara, nie podejrzewając niczego złego, kierując się troską o osobę najbliższą przekazuje pieniądze przestępcom.
To tylko jeden z mnogich scenariuszy sposobów oszukiwania i podstępnego działania przestępców. Szczególnie teraz w okresie pandemii rozpoznano nowe techniki manipulacyjne mające na celu wyłudzenie środków finansowych czy danych osobowych, szczególnie dotyczących logowania, haseł czy jednorazowych kodów dostępu.
UWAŻAJ NA:
- Sms-y, telefony, lub e-maile z prośbą o dopłatę niewielkiej kwoty w celu dezynfekcji przesyłki, poprzez specjalny link do dokonania płatności.
- Oferty na dezynfekcję mieszkania, gdzie złodzieje przebrani w kombinezony okradają mieszkania po opuszczeniu ich przez lokatorów.
- Specjalne i drogie maseczki z cząsteczkami nano-srebra, fałszywe leki i produkty lecznicze.
- Oszustwo na chorego wnuczka, w której oszust dzwoni z prośbą o opłacenie jego testów na koronawirusa lub całego leczenia.
- Sms-y informujące o niedopłacie za prąd i gaz zawierające link do dokonania przelewu – co może być próbą wyłudzenia.
- Telefoniczne zaproszenia na prezentacje sprzedażowe, gdzie wabikiem jest kusząca oferta otrzymania prezentu. Pamiętaj: nic nie ma za darmo!
- Fałszywe e-maile, które informują o wezwaniu na Policję, w których załączony plik zawiera złośliwe oprogramowanie.
- Prośby konsultantów bankowych o ściągnięcie aplikacji i podanie poufnych danych w celu zalogowania się na Twoim koncie.
- Fałszywe usługi ubezpieczeniowe.
- Oszustów podszywających się pod organizatorów wycieczek, występów, koncertów i oferujących pomoc w odzyskaniu pieniędzy z powodu odwołania lub zmiany terminu.
- Fałszywe zbiórki na szczytne cele.
- Wiadomości za pośrednictwem aplikacji – komunikatorów wykorzystujących numery telefonów – z zapytaniem: „czy oferta aktualna” i propozycją zapłaty za towar poprzez usługę „Przesyłka” oraz załączonym linkiem do odbioru płatności.
- SMS wysyłany z trybu alarmowego SOS w smartfonie z linkiem do podejrzanej strony internetowej.
- SMS od firmy kurierskiej o konieczności dopłaty niewielkiej kwoty i link do strony bankowości elektronicznej. Po wpisaniu danych wrażliwych, oszust otrzymuje dostęp do konta.
- Fałszywe powiadomienia z mediów społecznościowych, dotyczące nowych znajomości, komentarzy czy polubień.
- Fałszywe inwestycje w internecie.
- Prośby o opłaty manipulacyjne w zamian za otrzymanie należnych świadczeń pieniężnych.
- Na sprzedawców perfum, gdzie podczas wąchania zapachów można stracić przytomność.
- SMS z informacją o pilnym kontakcie z Sanepidem przez wskazany numer, gdzie połączenie może kosztować aż 35 zł za 1 minutę.
- Na usługę „Zdalny pulpit”, gdzie słyszymy namowy o zainstalowanie programu do zdalnej obsługi komputera lub/i udostępnienie danych do bankowości elektronicznej.
- Na fałszywych rachmistrzów – zapoznaj się z zasadami Spisu powszechnego na stronie www.spis.gov.pl, by nie dać się nabrać.
CO ZATEM ZROBIĆ, ABY NIE STAĆ SIĘ OFIARĄ OSZUSTWA?
1. Zachowaj zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji.
2. Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
3. Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu, bądź na koncie bankowym.
4. Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
5. Nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
6. Nie otwieraj podejrzanych wiadomości i linków! Poinformuj Policję!
Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Źródło: Policja Mazowiecka
________________________________
Oficer Prasowy KPP w Jaworze
podkom. Ewa Kluczyńska
tel. 603 039 942